We hebben met een tal van (krant en tv) redacties gebeld met de vraag of we een interview kunnen doen met de hoofdredactie. Hier willen te weten komen wanneer iets wel of geen nieuws is volgens hen. Hieruit zou misschien een verklaring kunnen komen waarom een aardbeving met ontzettend veel slachtoffers niet interessant is als er net een tsunami geweest is of waarom een langdurig conflict (tussen landen/volkeren)in de vergetelheid raakt als het niet op z'n heetst is. Deze desinteresse (gebrek aan sensatie, mooie plaatjes, vernieuwende/schokkende verhalen) en aan de andere kant 'korte-termijn-denken' en 'sensatielust' kan ook het probleem vormgeven rondom de 'hype' van de klimaatsverandering.
We hebben onze telefooongesprekken opgenomen op video en audio omdat het bleek erg lastig te zijn ergens binnen te komen. Wie weet kunnen we dit nog ergens voor gebruiken. Aanleiding voor het opnemen hiervan was een gesprek met de Telegraaf die ons vertelde niet meer mee te werken aan projecten als de onze omdat ze daar geen tijd voor hadden. De manier hoe makkelijk je aan de kant word gezet en dus totaal geen controle op de media kunt uitoefenen bracht ons op het idee om dit proces in ieder geval ook vast te leggen. Meeste andere redacties verwezen ons echter naar de email. Of dit effect heeft zal de komende dagen blijken.
Wij hebben benaderd:
-Trouw
-Metro
-Volkskrant
-BN de Stem (waarschijnlijk krijgen we daar een gesprek mee)
-Het Parool
-AD (nog terugbellen)
-RTL nieuws (waarschijnlijk krijgen we daar een gesprek mee)
-NOS
-Telegraaf
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment